Την 31/10/2016 τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο “περί ερασιτεχνικού και επαγγελματικού αθλητισμού”, το οποίο περιλαμβάνει πλήθος τροποποιήσεων του ισχύοντος αθλητικού νόμου, εκ των οποίων αρκετές αφορούν την Ελληνική Αστυνομία και ιδίως τον ρόλο της στην τήρηση της τάξης εντός και εκτός αγωνιστικών χώρων. Συγκεκριμένα στο άρθρο 50 του νομοσχεδίου ορίζεται οτι :
“Οι Ανώνυμες Αθλητικές Εταιρείες (Α.Α.Ε.) που αγωνίζονται στα εθνικά επαγγελματικά πρωταθλήματα ποδοσφαίρου, καλαθοσφαίρισης και πετοσφαίρισης υποχρεούνται να προσλαμβάνουν πιστοποιημένες ιδιωτικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών ασφαλείας για την εφαρμογή μέτρων ευταξίας των γηπέδων και για τη συνοδεία των φιλάθλων τους ..................
Εντός των αγωνιστικών χώρων η ευθύνη τήρησης της τάξης ανήκει στις εταιρείες αυτές, διατηρούμενης της ανώτατης εποπτείας και της γενικής αρμοδιότητας της Ελληνικής Αστυνομίας ως προς την τήρηση των κανόνων δημόσιας τάξης και ασφάλειας και της οργάνωσης των μέτρων ασφαλείας. Η αρμοδιότητα για την τήρηση της τάξης κατά τις αθλητικές συναντήσεις εκτός των αγωνιστικών χώρων ανήκει στην Ελληνική Αστυνομία ή στο Λιμενικό Σώμα, εφόσον η αθλητική συνάντηση διεξάγεται σε περιοχή δικαιοδοσίας του.
Το άρθρο αυτό έρχεται να τροποποιήσει τις διατάξεις του ισχύοντος αθλητικού νόμου (Ν. 2725 /1999) ο οποίος προβλέπει, για το θέμα, στο άρθρο 41Δ : “ Η αρμοδιότητα για την τήρηση της τάξης κατά τις αθλητικές συναντήσεις εντός και εκτός των αγωνιστικών χώρων ανήκει στην Ελληνική Αστυνομία η το Λιμενικό Σώμα, εφόσον η αθλητική συνάντηση διεξάγεται σε περιοχή δικαιοδοσίας του.
Εν ολίγοις, το νομοσχέδιο προβλέπει την απεμπλοκή της Ελληνικής Αστυνομίας απο την τήρηση της τάξης στοεσωτερικό των γηπέδων και φέρνει προ των ευθυνών τους τις αθλητικές ενώσεις.
Αυτό σημαίνει :
-Τέλος οι διμοιρίες στον αγωνιστικό χώρο!
-Σημαίνει ότι για πρώτη φορά οι αστυνομικοί θα πάψουν να επωμίζονται άλλο ένα πάρεργο, το οποίο θα αναλάβουν εκείνοι που θα έπρεπε να το έχουν αναλάβει εδώ και δεκαετίες!
-Σημαίνει περισσότεροι αστυνομικοί για την στελέχωση των αστυνομικών τμημάτων, ώστε να ασχολούνται με την πάταξη του εγκλήματος και την παροχή ασφαλείας στον πολίτη, και όχι με μέτρα τάξης αθλητικών συναντήσεων!
-Σημαίνει λιγότεροι αστυνομικοί τραυματίες!
Η διάταξη αυτή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και με την ψήφιση της θα έρθει να ικανοποιήσει ένα πάγιο αίτημα όλων των αστυνομικών.Παρολαυτα είναι αναγκαίο, να διευκρινιστεί σε τι συνιστάται η ανώτατηεποπτεία και γενική αρμοδιότητα της Ελληνικής Αστυνομίας, με ρητή πρόβλεψη στο κείμενο του νόμου,καθόσον οι έννοιες αυτές επιδέχονται πολλές ερμηνείες. Επίσης πρέπει να περιληφθεί ορισμός τουαγωνιστικού χώρου ώστε να αποσαφηνιστεί τι σημαίνει εντός και εκτός αγωνιστικού χώρου. Επιπλέον,πρέπει να υπάρχει ρητή πρόβλεψη ότι και στις κερκίδες, διαδρόμους και κλίμακες η ευθύνη τήρησηςτης τάξης ανήκει στις εταιρείες ιδιωτικής φύλαξης, αν ο αγωνιστικός χώρος θεωρηθεί υπό στενή έννοια.
Από την μελέτη του νομοσχεδίου προκύπτει επίσης ότι εισάγονται οι παρακάτω νέες διατάξεις, προς την κατεύθυνση αυστηροποίησης του υφιστάμενου νομικού πλαισίου:
1)Με το άρθρο 44 προβλέπονται βαρύτατα χρηματικά πρόστιμα σε περιπτώσεις παρότρυνσης η τέλεσης σοβαρών επεισοδίων, σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης σε απαγόρευση διεξαγωγής αγώνα η απαγόρευση διάθεσης εισιτηρίων. Τα πρόστιμα αυτά επιβάλλονται τόσο σε νομικά όσο και φυσικά πρόσωπα.
2)Στο άρθρο 45 προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπου της ΠΟΑΣΥ στην Διαρκή Επιτροπή για την Αντιμετώπιση της Βίας. Προτείνουμε και συμμετοχή εκπροσώπου της ΠΟΑΞΙΑ. Στο ίδιο άρθρο προβλέπονται πειθαρχικές κυρώσεις σε περίπτωση που οποιοσδήποτε αθλητικός φορέας αρνείται την παροχή στοιχείων στην επιτροπή η παρεμποδίζει την πρόσβαση της στους αθλητικούς χώρους , με δυνατότητα και ποινικής παραπομπής.
3)Στο άρθρο 46 προβλέπεται ποινή φυλάκισης για τα μέλη της διοίκησης Ανώνυμης Αθλητικής Εταιρείας (Α.Α.Ε.), όταν χορηγηθούν εισιτήρια σε Λέσχη Φίλων της που δεν λειτουργεί νόμιμα, έστω και αν η χορήγηση έγινε απο αμέλεια. Το αδίκημα διώκεται αυτεπάγγελτα και οι ποινές δεν αναστέλλονται ούτε μετατρέπονται, ενώ η έφεση δεν αναστέλλει την εκτέλεση τους.
4)Στο άρθρο 47 προβλέπεται ως υποχρεωτικό το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και η σφράγιση των εισιτηρίων απο την αστυνομική αρχή, πριν την διάθεση τους στους φιλάθλους. Το ποσοστό του αντιτίμου του εισιτηρίου που περιέρχεται ως πόρος στα ασφαλιστικά ταμεία του αστυνομικού προσωπικού μειώνεται απο 5% σε 2%.
5)Στο άρθρο 48 εξειδικεύεται η λειτουργιά του Κεντρικού Συστήματος Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου, η πρόσβαση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη σε αυτό, η ύπαρξη λίστας φυσικών προσώπων στα οποία έχει απαγορευθεί η είσοδος σε αθλητικές εγκαταστάσεις, η έκδοση εισιτηρίου υποχρεωτικά μόνο σε κατόχους Κάρτας Φιλάθλου (την οποία πρέπει να προμηθευτούν και οι κάτοχοι εισιτηρίων διάρκειας), η είσοδος στην αθλητική εγκατάσταση με υποχρεωτική επίδειξη του εισιτηρίου και της Κάρτας Φίλαθλου.
6)Στο άρθρο 49 προβλέπεται η απαγόρευση συμμετοχής οποιασδήποτε ομάδας Α.Α.Ε. σε εθνικό πρωτάθλημα ή σε Κύπελλο Ελλάδος των αθλημάτων ποδοσφαίρου και καλαθοσφαίρισης, εφόσον δεν έχει βεβαιωθεί από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού η καλή λειτουργία στην αθλητική εγκατάσταση στην οποία θα διενεργούνται οι αγώνες της ομάδας των προβλεπομένων συστημάτων ηλεκτρονικής εποπτείας και ηλεκτρονικού ονομαστικού εισιτηρίου. Προβλέπεται επίσης οτι η ύπαρξη και καλή λειτουργία των ως άνω συστημάτων σε αθλητική εγκατάσταση στην οποία πρόκειται να διεξαχθεί αγώνας, αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση της προβλεπόμενης άδειας τελέσεως αγώνα.
7)Στο άρθρο 50, πέραν της απεμπλοκής της αστυνομίας απο το εσωτερικό των γηπέδων, προβλέπει οτι οι Α.Α.Ε. ευθύνονται εξ ολοκλήρου για τις ζημιές που προξένησαν σε τρίτους μέλη της Λέσχης φίλων τους, προβλέπει ποινές για την παραβίαση της απαγόρευσης οργανωμένης μετακίνησης φιλάθλων, προβλέπει έλεγχο, για λόγους ασφαλείας, των προσερχόμενων φιλάθλων στην αθλητική εγκατάσταση, ο οποίος, κατόπιν συναίνεσης του προσερχόμενου φιλάθλου, μπορεί να γίνει και με σωματική έρευνα από μέλος του προσωπικού ασφαλείας του ίδιου φύλου με τον φίλαθλο, υποχρεωτικό σωματικό έλεγχο από την Ελληνική Αστυνομία και δικαίωμα απαγόρευσης εισόδου στην εγκατάσταση εφόσον έχει προηγηθεί άρνηση ελέγχου, απαγόρευση διάθεσης οινοπνευματωδών ποτών τέσσερις (4) ώρες πριν και δύο (2) ώρες μετά τη διεξαγωγή της αθλητικής εκδήλωσης απο τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που ευρίσκονται εντός αθλητικής εγκατάστασης στην οποία πραγματοποιείται αθλητική εκδήλωση, μείωση της προβλεπόμενης στην παράγραφο 1 του άρθρου 33 του ν. 2800/2000 αποζημίωσης σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%), αντί του (10%) δέκα τοις εκατό. Η μείωση αυτή, μαζί με την μείωση του ποσοστού που παρακρατείται απο τα εισιτήρια, συνιστά μείωση πόρου των ασφαλιστικών ταμείων μας. Βέβαια πρέπει να επισημανθεί οτιένα μικρό μέρος του πόρου αυτού καταλήγει στα ασφαλιστικά μας ταμεία, καθόσον το μεγαλύτερομέρος δεν αποδίδεται εδώ και πολλά χρόνια. Επίσης, εφόσον επιτευχθεί η απεμπλοκή μας σε μεγάλοποσοστό απο λήψη μέτρων σε αθλητικές συναντήσεις, μειώνεται και η δικαιολογητική βάση για τηνπαρακράτηση αυτού του πόρου. Προτείνεται επίσης να διορθωθεί η ανωτέρω διάταξη για τηναπαγόρευση διάθεσης οινοπνευματωδών ποτών ως εξής : τέσσερις (4) ώρες πριν εως και δύο (2) ώρες μετά τη διεξαγωγή της αθλητικής εκδήλωσης....
8)Στο άρθρο 51 ορίζεται ως επιβαρυντική περίπτωση για τον δράστη αδικημάτων βίας με αφορμή αθλητικές εκδηλώσεις, η τέλεση αυτών με καλυμμένο το πρόσωπό του κατά τρόπο ώστε να καθίσταται δυσχερής η αποκάλυψη της ταυτότητάς του, αυστηροποίειται η απαγόρευση παρακολούθησης αθλητικών συναντήσεων απο δράστες των ανωτέρω αδικημάτων, προβλέπεται η διακοπή της αναστολής ποινής και έκτιση αυτής σε περίπτωση μη εμφάνισης στο αστυνομικό τμήμα κατά την διάρκεια της αθλητικής συνάντησης.
9)Στο άρθρο 52 ορίζονται πειθαρχικές κυρώσεις για την περίπτωση δημιουργίας επεισοδίων από φιλάθλους Αθλητικού Σωματείου ή Α.Α.Ε. και συγκεκριμένα επιβάλλεται η ποινή της διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές (κεκλεισμένων των θυρών) για μια ή περισσότερες αγωνιστικές συναντήσεις με γηπεδούχο το υπαίτιο Αθλητικό Σωματείο ή Α.Α.Ε. και πρόστιμο, τα οποια κλιμακώνονται ανάλογα με την σοβαρότητα των επεισοδίων
Επίσης, μπορεί δυνητικά να προστεθεί διάταξη, η οποία να προβλέπει οτι αστυνομικοί οι οποίοι έχουν εκτελέσει καθήκοντα διευθυντή σε διευθύνσεις η υποδιευθύνσεις στην περιοχή αρμοδιότητας των οποίων έχουν την έδρα τους αθλητικά σωματεία, δεν μπορούν να εργαστούν ως υπεύθυνοι ασφαλείας στα σωματεία αυτά μέχρι την παρέλευση πενταετίας απο την αποστρατεία τους.